پورتال چیست و تکنولوژی‌های مایکروسافت در زمینه پورتال‌ها چه هستند؟

مقدمه امروزه تقاضای زیادی از بخش آی.تی سازمان‌ها برای توسعه سیستم‌های پورتال‌ سازمانی صورت می‌گیرد. و دست‌اندرکاران آی.تی با مقوله توسعه در این زمینه درگیر شده‌اند. سازمان‌ها امیدوارند با استفاده از پورتال‌ها هماهنگی‌های مناسبی در خصوص فرآیندهای سازمانی خود بوجود آورده، بازدهی کارکنانشان را بالا برده و ارتباط با مشتریان و همکارانشان را تقویت کنند. اما مدیریت و توسعه پورتال‌ها ظاهرا کاری سخت است. توسعه و نگهداری پورتالی که مواردی نظیر اشتراک منابع‌، امنیت، گردش‌کار، یکپارچگی و ... را پوشش دهد مقادیر زیادی بار کاری برای گروه‌های آی.تی بوجود می‌آورد. به علاوه این نیاز با افزایش پیچیدگی نیازمندی‌های سازمانی باز هم افزایش می‌یابد. نیازی نه فقط به پورتال‌های بیشتر بلکه به پورتال‌های با امکانات بسیار پیچیده‌تر. آیا بخش‌های آی.تی می‌توانند حجم کار و زمان لازم برای توسعه پورتال‌ها را کاهش دهند؟ بله اینکار می‌تواند با یکپارچگی سیستم‌های پورتال و اجتناب از توسعه پورتال‌های مجزا صورت گیرد. به این ترتیب مسئله توسعه پورتال نیست بلکه راه‌حل در مجهز کردن سازمان با ابزار و روش‌کاری است که با استفاده از آن سازمان بتواند هر پورتال مورد نیازی را اکنون و یا در آینده تولید کند. این مقاله به بررسی مقوله پورتال‌ها، محدوده توسعه آنها و بررسی تکنولوژی‌های قابل استفاده در این زمینه می‌پردازد. همچنین در این مطلب تکنولوژی‌های پورتال مایکروسافت به عنوان بستری برای توسعه پورتال‌های سازمانی بررسی می‌شود. در انتها با معرفی برخی سناریوهای خاص، چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های مایکروسافت در کاربرد عملی نشان داده می‌شود. پورتال چیست و کاربردهای آن کدامند؟ کلمه پورتال به مجموعه متنوعی از وب‌سایتها اطلاق می‌شود که شامل وب‌سابت‌های کوچک داخلی برای همکاری‌های درون سازمانی تا سایت‌های اینترنتی برای ارتباط با مشتریان را شامل می‌شود. به صورت کلی پورتال وب‌سایتی است که اطلاعات، سیستم‌ها و خدمات مرتبط را یکپارچه می‌کند. پورتال پیچیدگی خدمات و اطلاعات را با ارائه یک رابط واحد برای کاربر تسهیل می‌کند. پورتال‌های داخلی معمولا به کاربردهای کار گروهی و یکپارچگی سیستم‌ها می‌پردازند. به عبارت دیگر این پورتال‌ها دسترسی پرسنل به اطلاعات و محیط کاری لازم برای انجام کارشان و همچنین دسترسی به سیستم‌های سازمانی را فراهم کرده و کنترل می‌کنند. اینگونه پورتال‌ها بدلیل تاثیر مشخص در بهبود روال‌های کاری به سرعت در حال گسترش هستند. در محیط اینترنت پورتال‌ها برای ارتباط با مشتریان و شرکت‌های همکار بکار برده می‌شوند. در این محیط به کاربران اجازه داده می‌شود اطلاعات مورد علاقه خود را انتخاب کنند و بر اساس نوع کاربری محتویات جدیدی بوجود آورند. پورتال‌های تخصصی تجارت الکترونیکی با پاسخ مناسب به مشتریان و ارائه اطلاعات شخصی و امکانات مقایسه‌ای محیطی مناسب برای خرید را فراهم می‌سازند. پورتال‌های مختص شرکای کاری ارتباطات گسترده‌تری را بین شرکای تجاری فراهم می‌سازند. بسیاری از سازمان‌ها خطوط مشترکی بین پورتال‌های مختلف خود می‌یابند. به ترتیبی که هر یک از پورتال‌ها بخشی از اطلاعات مشترک را پوشش می‌دهند. برای مثال گزارش‌های سالیانه بایستی بین پورتال‌ داخلی و پورتال شرکا به اشتراک گذاشته شوند. و یا با پیوستن شرکای جدید در اجرای یک پروژه بایستی پورتال داخلی با پورتال سازمانی تلفیق شود. با توسعه موقعیت پورتال‌ها در فرآیندهای سازمانی و در پیشبرد عملیات کارکنان، ارتباط با شرکای کاری و مشتریان، سازمان‌ها به سمت راه‌کارهای یکپارچه در توسعه پورتال‌ها سوق داده می‌شوند. پورتال چیست؟ و تکنولوژی‌های مرتبط مایکروسافت در زمینه پورتال‌ها چه هستند (PDF)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سبد خرید
پیمایش به بالا
Scroll to Top